Jdi na obsah Jdi na menu
 


Golden Kids byli ojedinělým uskupením hvězd a tří "hotových" zpěváků schopných samostatné sólové existence s vlastním zcela typickým a osobitým repertoárem...
 
Stali se za krátkou dobu 15 měsíců fenoménem. Skupina či spíše uskupení, které se v českém překladu říkalo také Zlaté děti či Zlatá kůzlata, měla svou vlastní doprovodnou kapelu Orchestr Golden Kids, která sestávala z velké části Tanečního orchestru Čs. rozhlasu (TOČR) za řízení Josefa Vobruby a z beatové "rytmické" formace Golden Kids Orchestra v čele s Otakarem Petřinou.
 
 
Říkalo se jim "neporazitelná trojička" a jejich trumfy trefně shrnul do výstižného motta jejich "rádce" - hud. skladatel, objevitel (alespoň MK a VN) a producent v jedné osobě - Bohuslav Ondráček, kterého všichni důvěrně oslovovali Boban: "Helena má v hlase slunce, Vašek má v hlase smích, Marta má v hlase slzy ... "
 
 
Byli v evropském měřítku ale vlastně i globálně ojedinělým tělěsem - jednak do té doby nebyla obvyklá trojice "dvě holky a kluk" a ABBA vtrhla do vod světové pop-music až nejméně 3 roky po jejich "rozchodu", hlavně však nebylo obvyklé, aby se dohromady dávali již úplně vyzrálí, známí a populární zpěváci - zaběhnutou normou je totiž obecně pravý opak...
 
 
Vyjímečnou skutečností je především to, že za tak krátké období stihli sestavit rovnou 3 koncertní programy - Music Box No.1, Micro-Magic-Circus a Music Box No.2, z nichž první a poslední byly zájezdové pořady pro celé Československo, ale taky pro zahraničí (např. exhibiční vystoupení na MIDEM v Cannes 1969), Micro-Magic-Circus byl uváděn v Hudebním divadle Karlín v Praze a kromě nápadité choreografie, jež byla pro ně ostatně samozřejmostí (většinou ji sestavovala Helena Vondráčková a v tomto programu jim cenným rádcem byl choreograg Luboš Ogoun) zde dokonce jezdili na kolečkových bruslích a navíc s nimi byl na scéně i karlínský balet.
 
 
Navíc vydali asi 150 singlů a rovnou 2 LP profilová alba (a 3. už bylo připravováno) u Supraphonu a zhruba 40 písní u západoněmeckého Polydoru. Tito tři totiž už v den svého založení - 1.11. 1968 (v den 26. narozenin Marty) měli za sebou triumfální úspěch na čs. galavečeru v rámci Mezinárodního festivalu gramofonových a nahrávacích koncernů MIDEM ve francouzském Cannes a více než měsíční hostování na prknech slavné "Mekky šansoniérů" - pařížského music hallu Olympie.
 
 
 
Vím, že už se začínám opakovat, ale pro úplnost musím dodat, že se stihli alespoň mihnout (a jistě by nezůstalo jen u prvního uvedení) na koncertech, ale především na Tv obrazovkách např. v SSSR, Polsku, Švédku, Holandsku, Norsku, Belgii, NDR i SRN, Rakousku, Švýcarsku, Francii i Itálii...
 
 
Tak se pojďme zastavit alespoň u jejich nejvýraznějších albových "milníků" :-) :
 
MICRO-MAGIC-CIRCUS
Micro-Magic-Circus byla jejich první vydaná dlouhohrající deska (jen pro úplnost musím doplnit, že vůbec první nahrávky pod hlavičkou GK byly písně Jsi o dům dál Heleny a Tak dej se k nám a projdem svět Marty). Vyšla roku 1969 a byla (až na 2 vyjímky) sestavena z jejich supraphonských singlů. Titulní píseň Micro-Magic-Circus je vlastně úvodník k jejich show, na albu se střídají chytlavé a rytmické "vypalovačky" s beatovým zvukem se zasněnými baladami, rozma
rné a veselé "scénky" se zamyšlenými a hloubavými náměty. Další společné písně jsou Tý líný řeky proud, Přítel Quinn, Nestůj a pojď (u nás máme mejdan), jinak zpívají každý sólové kusy, na nichž si často (ostatně jako na většině jejich nahrávek z té doby) dělají navzájem sborové vokály. Marta zde zpívá Červánky, Vrbu a 2 písně, které obsahuje i její deska Songy a balady - Tak dej se k nám a projdem svět a Proudy.
V reedici Bonton Music vyšla roku 1997 s bonusy Womens´ Day (angl. cerze písně Den žen, kterou zpívá Vašek a už roku 1966 - jako k vůbec první, mu M + H dělají sbor) a Bam-bam-biri-biri-bam a TV raritami Šlechtici (z mezinár. programu Europárty), Jarmark ve Scarborough (z pořadu Těžké životní situace a zpívají ji Marta a Helena s Karlem Černochem) a česko - německá verze Oh, baby, baby z filmu Revue pro následníka trůnu (spolu se známým německým zpěvákem Knuttem Kiesewetterem).
 
MUSIC BOX NO.1

Druhá LP, která vyšla na obalu se zavádějícím názvem Golden Kids 1 roku 1970. Opravdu je to ale v pořadí DRUHÉ album jejich spolupráce a když za první desku získali Zlatou desku, křtili tuto novou a chystali již 3. opus (No.2), vůbec netušili, že si za měsíc budou moci nechat o "Dobývání Evropy" jen zdát. Sešli se spolu na jevišti až o 20 let později a opravdový společný koncertní COMEBACK dozrál dokonce až roku 1994, o tom ale až další deska.... :-)
Jinak tato deska obsahovala opět pestrou paletu domácí i zahraniční produkce a protože recenze k tomuto albu na stránkách magazínu Melodie už vyjít nesměla, přidám dolů jako přílohu alespoň recenzi k tomu předchozímu, která už ovšem vyšla po vydání tohoto druhého... /Krásně to tu motám dohromady, co ?/ :-))
 
Marta tu excelentně zpívá písně Zlý dlouhý půst, Nejsi sám kdo doufá, Chci právo trubky mít a Atlantis a podílí se i na písních Heleny Horoskop, Malý princi, co s tvou růží a Strejček Charlie.
 
 
V reedici u Bontonu vyšla rovněž roku 1997 a obě jsou na internetových obchodech ještě k dostání, proro všem, kdo ještě nemají, vřele doporučuji!!!
 
Mezi bonusy najdete obě verze (z dubna 1969 i textově na zásah cenzury pozměněnou z listopadu 1969) jejich asi největšího hitu - dylanovky Časy se mění, dále beatlovskou Bungalow Bill a raritní německé polydorské singlové nahrávky No (Hej, pane zajíci!), Was vorbei ist (Dobrá zpráva), Wo ist der Clown a Wir leben mit den Sonnenschein (Chytila jsem motýlka) + delší TV verzi skladby A. Michajlova Bam-bam-biri... tentokrát pod názvem PíseŇ pračlověka.

GOLDEN KIDS COMEBACK (LIVE)
Tento koncertní projekt zde nebudu dalekosáhle rozebírat, protože o něm existuje poměrně dobře udělaná stránka v rámci webové prezentace H. Vondráčkové - viz
 
http://www.vondrackova.net/goldenkids/gk_data.htm
 
- je tam o COMEBACKU opravdu vše od "historckých dat" skupiny přes samotný program v LUcerně a fotogalerie až po rozhovory a recenze a realizační tým...
 
Jen připomenu, že na desce (1994 Supraphon Records) vyšla zkrácená verze z premiéry tohoto koncertu v pražské Lucerně (listopad 1994), kterou vyprodali znovu hned v dubnu 1995 a jsou tu zde 3 songy od Beatles v angličtině, které nikde jinde nevyšly - Birthday, Tell Me Why a Let It Be.
Celý koncert také zaznamenala a odvysílala ČT.
 
_________________________________________________________
Jinak taky roku 1993 vyšel výběr GOLDEN KIDS - jejich největší hity, za která dostali Platinovou desku, o tom více ale až na další stránce o Martině diskografii - kompilace a společné projekty...
________________________________________________________
 
Nyní ta slíbená recenze:
 

Protože nevěřím, že je vůbec možné, aby na recenzenta kromě desky, kterou poslouchá, nepůsobilo tisíc věcí kolem, jež se potom nějak v jeho recenzi odrazí, přiznávám rovnou, čeho mám teď plnou hlavu. Především premiéry druhého pořadu Zlatých kůzlat v Lucerně, večera plného krásných písniček, výborného zpívání a tak strhujícího výkonu Marty Kubišové, jaký jsem nejen od ní, ale od kterékoliv zpěvačky slyšel na jevišti v životě pouze dvakrát: od Elly Fitzgeraldové v Praze a od Julie Driscollové v Bratislavě. To je pro recenzovanou desku minus, neboť je - jako průřez prvním pořadem Golden Kids - repertoárově i textařsky o něco slabší, méně vyhraněná a především jaksepatří známá z mnoha singlů.

 

Viděl jsem taky televizní pořad "toho nejlepšího" ze Supraphonu, ten lednový, kde se dály věci: jmenovitě ona zoufale nenápaditá kreace Gondolánů (kdeže jejich předloňská cikánská deska je?) a katastrofální debut Boušky u mikrofonu, při němž mé sparťanské srdce krvácelo. Při zahradnicky oploceném Bouškovi jsem si vzpomněl na údajný citát šéfa Tamla-Motownu, pana Gordyho, že mu stačí kdokoliv, kdo zazpívá dobře tři tóny a oni na ty tři tóny udělají skladbu, aranžmá a uvidíte, panečku, jak se ta deska bude prodávat. Čiší z toho mrazivý kšeft, dokonce kšeft samolibý a vyvyšující se nad naivní staré požadavky, jakými jsou talent, cit, vkus, osobitost. Odtud je k zpívajícímu kybernetici jen krůček. A třebaže my v Česku k tomu máme dál, ne zas tak daleko, abychom si už dnes nemuseli dělat těžkou hlavu.

 

Málo platné, systém pracovních teamů přese všechny své nesporné výhody právě toto nebezpečí v sobě skrývá. Proto mě při přechodu Kubišové, Vondráčkové a Peckáře do tvůrčí skupiny tak expanzivní osobnosti, jakou je skladatel, aranžér a producent Ondráček, zajímalo především to, jestli se zprofesionálněním a vhodnějším uplatněním těchto zpěváků (kteří z podivného soužití s rokokovými činoherci vypadli právě včas) neztratí tyto odlišné talenty něco z vlastní tváře. Že se tak nestalo, svědčí i tato LP deska, třebaže méně než další singly a koncerty Golden Kids.

 

Máme dnes už několik pracovních teamů (Žák - Černoch, Zahradník - Prostějovský - Matzner aj., Pilarová - Mayer - Živný - Vašta atd.) a můžeme tedy srovnávat. Golden Kids jsou již od svého vzniku výjimeční, a to i ve světovém měřítku, tím, že se zde dala dohromady skupina rovnocenných, už hotových hvězd první velikosti, zatímco zpravidla bývá vývoj opačný: teprve po vzniku takových skupin se dostávají dopředu někteří jejich členové a na určitém stupni, když dosáhnou takové popularity, jakou měl každý ze zakládajících členů Golden Kids, skupinu opouštějí.

 

Nemusíme ani moc zkoumat, kolik volnosti nechává Ondráček zpěvákům a jak dalece je zásobuje svými skladbami; je to jasně vidět například při výběru repertoáru. Proto se třeba tak účinně prosazuje Peckářova a zejména Rytířova záliba ve folk-singerech, na této desce konkrétně v Dylanovi (přítel Quinn) a Donovanovi (Pohádka o cínovém vojáčkovi a Čaroděj Dobroděj), dále pak v Janschovi a Cohenovi. Je pozoruhodné, jak na takovém zajímavém materiálu (podobně jako kdysi na Bécaudově Růže kvetou dál) rozšiřuje své výrazové možnosti Helena Vondráčková a jak citlivě převádí tyto poklady světového písničkářství, o nichž se toho v rozhlasu a TV mnoho nedozvíme, do českého prostředí. Vůbec na mne působí sympaticky, jak si Golden Kids vybírají ze zahraničního materiálu. Nemám na mysli jen Sylaba apod. Myslím na takové Červánky (starý Jonesův hit, u nás už známý s Pavlem Novákem), Déšť je pláč, francouzský hit řecké skupiny, prošlý u nás bez povšimnutí Houpačkou, na nešlágrové písně z repertoáru Arethy Franklinové, které zpívá Marta Kubišová atd. Zatímco jinak jsme dnes a denně svědky zoufalého boje zpěváků a hlavně textařů o to, kdo dřív sežene desku z britské Top 10 a zamluví si v Supraphonu právo na překlad a na natočení, Golden Kids se této sportovní štvanice téměř nezúčastňují.

 

Jen nepatrné množství zpěváků-hvězd dokáže ve svém vývoji pokračovat, většina ustrne nebo jde zvolna dolů. Golden Kids jsou opakem. Proto si zaslouží všechnu přízeň svých posluchačů.

 

Deska Micro Magic Circus je ve své celkové podobě, včetně vložených malovánek s texty ze stejnojmenného pořadu, srozumitelným a milým obrázkem nejen tří zpěváků, jednoho producenta a jednoho textaře (ze 14 textů je devět Rytířových): trochu zopakuji i vzhlížení se jedné generace v tom nejlepším, co skýtá světová pop music, konkrétně v Beatles a jejich deskách Sgt. Pepper a Magical Mystery Tour, i snahu hudebníků střední generace dobrat se konečně jevištního - a tím i programově albového - tvaru v české populární hudbě, který by byl na poslech a na pohled srovnatelný se světovou elitou tohoto žánru, představovanou skupinami z detroitské Tamly, skupinou Fifth Dimension aj.

 

Pro současné dění v naší pop music je z toho všeho zásadní poučení: Velkých cílů dosáhneme jen s velkými pěveckými osobnostmi. A kdo tuhle holou pravdu obchází jakýmkoliv elekro-akusticko-aranžerským žonglérstvím a načasovanými propagačními dramaturgiemi movitých programů, ten škodí nejen těm několika skutečným pěveckým osobnostem, které máme (a samozřejmě i těm trpasličím talentům, které mají být vyprefabrikovány na jejich místa), ale škodí především celé naší populární hudbě a nutí ji, aby prošla i těmi nejsmutnějšími fázemi západního showbusinessu, jimž by se, jak jsem přesvědčen, při větším lpění na uměleckých kriteriích mohla vyhnout.

 

Jiří Černý
Melodie č. 4/1970

 

Micro Magic Cirkus / Golden KIDS ..... vyšlo k reedici

 

Piesne z platne Micro-Magic-Circus (1969) boli na konci 60. rokov súčasťou rovnomenného tanečno-orchestrálneho programu Golden Kids so spievajúcim triom Marta Kubišová, Václav Neckář a Helena Vondráčková. Program v celku pripomína surrealistickú show, keď hneď v otváracej scénke (uvedenej v booklete CD) hovorí Vašek o slonovi Pepovi, ktorý ovláda plno kúskov – len keby tu bol, Helenka dopĺňa, že Pepa má isto pruhované rukavice a náušnicu, zatiaľ čo Marta upozorňuje na rybu, ktorá pozerá, a dodáva – veď napokon nech pozerá, keď si kúpila lístok. Vašek debatu logicky uzatvára slovami: „To je v pořádku, to je náš Micro Magic Circus, jenom tu chybí slon Pepa a pár maličkostí.“ Show pozvoľna pokračuje úvodnou piesňou, v ktorej Neckář predstavuje seba a svoju príjemnú tvár a potom privíta Helenu a Martu. Tie pre zmenu všetkých vyzývajú, aby sa s nimi hrali na Micro Magic Circus, zatiaľ čo Neckář trvá na tom, že ku každému si nájde cestu aj jeho príjemná tvár...

 

Hoci sa nedá povedať, že v MMC prevláda paródia, humorné prvky popri speváckych výkonoch dodávajú celému projektu originalitu. Odľahčenie totiž nepramení ani tak z uletených textov (ako u Bez ladu a skladu), komickosti podania (Vidiek), odkrývania „tabu“ (Plastic People), vzbury (Pražský výběr), ako skôr z fantázie obyčajných dialógov. Po hudobnej stránke je MMC pestrý, autorsky so šestnástimi skladateľmi (v ôsmich prípadoch ide o prevzaté piesne – napríklad od Boba Dylana) i hudobnými motívmi kombinujúcimi jazz, orchester, či folk (a bohvie čo ešte), takže každý poslucháč si môže nájsť tú svoju pesničku. Pre mňa zvlášť osviežujúca je pieseň Tak dej se k nám a projdem svět (inak súčasť Kubišovej LP Songy a balady), v ktorej okrem filozofického textu a osobitého spevu počuť zvuk charakteristický pre The Doors, ktorý v spojení s jazzovými a orchestrálnymi prvkami pôsobí neodkladne. Svojou dojemnosťou zasa upúta pieseň Vrba.

 

Reedícia MMC je obohatená o päť ďalších piesní, medzi ktorými je nemecká verzia piesne Oh, baby, baby (MK a HV s jej pôvodnou českou verziou získali v roku 1966 Striebornú lýru) alebo anglická verzia piesne Den Žen. Na booklete zaujmú surrealistické obrázky a la Joan Miró, cover-design ako aj pretlačená dobová recenzia Jiřího Černého z časopisu Melodie (1970), kde píše: „Golden Kids jsou již od svého vzniku výjimeční, a to i ve světovém měřítku, tím, že se zde dala dohromady skupina rovnocenných, už hotových hvězd první velikosti, zatímco zpravidla bývá vývoj opačný: teprve po vzniku takových skupin se dostávají dopředu někteří jejich členové a na určitém stupni, když dosáhnou takové popularity, jakou měl každý ze zakládajícich členů Golden Kids, skupinu opouštějí.“

 

Aj keď na dnešného poslucháča môžu niektoré piesne pôsobiť miestami staromódne, celkový dojem je stále prijateľný. Nehovoriac o tom, že pre odstavenie Marty Kubišovej existovali Golden Kids iba krátkych 15 mesiacov – takže je veľmi pravdepodobné, že by sa umelecky dostali ešte vyššie. No netreba zabúdať, že za ich úspechom popri tanečno-speváckych výkonoch stáli tiež textár Rytíř, dirigent Vobruba, skladatelia Ondráček, Petřina a ďalší členovia orchestra. Golden Kids mali navyše šťastie v tom, že sa sformovali v divadle Rokoko v atmosfére spoločenského uvoľnenia 60. rokov. Nám ostáva len dúfať, že Micro-Magic-Circus neostane svojou mnohotvárnosťou jeden z posledných vrcholov populárnej hudby v Československu.

 

Miroslav Brada

__________________________________________________________________
Tak zatím ahoj a brzy u pokračování diskografie Marty na shledanou!
Honza


 
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Elevated Blood Intimidate associated with older people

(AsarFearcejaLl, 8. 10. 2018 4:41)

Torsion bras de quelqu'un est comment robuste votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque temps votre coeur bat, il pompe le sang par vos arteres a la prendre facilement de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/acheter-cialis-en-tunisie/

What is a salutary blood power

(AfrorgoRop, 28. 7. 2018 5:37)

Pression arterielle est comment calleux votre sang pousse contre les parois de vos arteres lorsque votre coeur sentiment pompe le sang. Arteres sont les tubes qui transportent perseverent b gerer offre sang loin de votre coeur. Chaque age votre moelle bat, il pompe le sang par de vos arteres a la vacances de votre corps.
https://www.cialispascherfr24.com/tadalafil-bioequivalence-fda/

Golden Kids

(Jarmila, 19. 9. 2009 8:11)

Vážená paní Marto, držím pěsti Vám i panu Neckářovi a považuji za hanebné konání paní Vondráčkové. Jako teenager jsem byla velkým fandou Golden Kids, vše, co vyšlo jsem si zakládala. Nechápu, že jí není alespo%n líto pana Neckáře.
Boží mlýny melou pomalu a jistě a já věřím, že pravda zvítězí.

Divadlo

(Věra, 26. 11. 2007 2:03)

Na vánoční koncert už mám lístek.

Fan-club

(Věra, 26. 11. 2007 1:54)

No jeden už existoval,a scházeli jsme se s Martičkou každý rok,ale před 2a1/2lety byl zrušen.Vy mladší pokuste se založil nový,když se chcete scházet.Za pokus to stojí.V Ungetu se sní můžete vidět osobně!!!!

Honza

(děkuju za poklony, 16. 10. 2007 10:49)

ale já to považuju za samzřejmou věc :-))

Nápodobně

(Hellen123, 15. 10. 2007 14:55)

Opravdu si vážím, že na stránky píšeš tak zajímavé věci...opravdu velký dík!! :-))

šikovnost

(ruzenice, 15. 10. 2007 14:27)

obdivuju Tě Honzo,jsi moc šikovný kluk,toto snad nikdy umět nebudu....moc si toho vážím,co děláš pro nás,fanoušky Marty,děkuju!!!...

OMLUVA

(Honza, 1. 10. 2007 15:21)

S přidáním recenze, kterou jsem okopíroval z webu H. Vondráčkové se k tomuto článku v záhlaví připojil jakýsi další nadpis, který ale nemá příspěvku dominovat a nevypadá tam hezky, bohužel si ale nevím rady, jak jej odstranit ...
Tak to prosím omluvte. Ahoj! :-)